Ketogenní strava: Je pro vás ta nejlepší nízkosacharidová strava dobrá?

Ketogenní strava a její kladné i záporné stránky
Ketogenní strava a její kladné i záporné stránky

V poslední době se mnoho pacientů ptá na ketogenní dietu. Je ketogenní strava bezpečná? Doporučili byste ji? Navzdory nedávnému humbuku není ketogenní strava něčím novým. V medicíně ji používáme téměř 100 let k léčbě epilepsie rezistentní na léky, zejména u dětí. V 70. letech popularizoval Dr. Atkins svou dietu s velmi nízkým obsahem sacharidů pro hubnutí, která začala velmi přísnou dvoutýdenní ketogenní fází. V průběhu let začaly jiné módní diety zahrnovat podobný přístup k hubnutí.

Co je to ketogenní (keto) strava?

V podstatě jde o stravu, která způsobuje, že tělo uvolňuje ketony do krve. Většina buněk dává přednost použití krevního cukru, který pochází ze sacharidů, jako hlavního zdroje energie v těle. Při absenci cirkulujícího krevního cukru z potravin začneme rozkládat uložený tuk na molekuly zvané ketonová tělíska (tento proces se nazývá ketóza). Jakmile dosáhnete ketózy, většina buněk použije ketolátky k výrobě energie, dokud nezačneme znovu jíst sacharidy. Posun od používání cirkulující glukózy k rozložení uloženého tuku jako zdroje energie se obvykle děje během dvou až čtyř dnů konzumace méně než 20 až 50 gramů sacharidů denně. Pamatujte, že se jedná o vysoce individualizovaný proces, a někteří lidé potřebují přísnější dietu, aby mohli začít produkovat dostatek ketonů.

Protože postrádá sacharidy, je ketogenní strava bohatá na bílkoviny a tuky. Obvykle zahrnuje spoustu masa, vajec, zpracovaného masa, uzenin, sýrů, ryb, ořechů, másla, olejů, semen a vláknité zeleniny. Protože je to tak omezující, je opravdu těžké ji dlouhodobě dodržovat. Sacharidy obvykle tvoří nejméně 50% typické americké stravy. Jednou z hlavních kritik této stravy je, že mnoho lidí má tendenci jíst příliš mnoho bílkovin a nekvalitních tuků ze zpracovaných potravin s velmi malým množstvím ovoce a zeleniny. Pacienti s onemocněním ledvin musí být opatrní, protože tato dieta by mohla zhoršit jejich stav. Někteří pacienti se navíc mohou na začátku cítit trochu unavení, zatímco někteří mohou mít špatný dech, nevolnost, zvracení, zácpu a problémy se spánkem.

Je ketogenní strava zdravá?

Keto strava ze zdravotního hlediska:
Máme přesvědčivé důkazy o tom, že ketogenní strava snižuje záchvaty u dětí, někdy stejně účinně jako léky. Kvůli těmto neuroprotektivním účinkům byly vzneseny otázky ohledně možných přínosů pro další mozkové poruchy, jako je Parkinsonova choroba , Alzheimerova choroba , roztroušená skleróza, poruchy spánku, autismus a dokonce i rakovina mozku. Neexistují však žádné lidské studie, které by podporovaly doporučení ketózy k léčbě těchto stavů.

Keto strava a úbytek hmotnosti:
Úbytek hmotnosti je hlavním důvodem, proč pacienti používají ketogenní dietu. Předchozí výzkumy ukazují dobré důkazy o rychlejším úbytku hmotnosti, když pacienti podstoupí ketogenní nebo velmi nízkosacharidovou dietu ve srovnání s účastníky tradičnější nízkotučné stravy nebo dokonce středomořské stravy . Zdá se však, že tento rozdíl v hubnutí v průběhu času zmizí.

Keto strava a diabetes typu 2:
Ukázalo se také, že ketogenní strava zlepšuje kontrolu cukru v krvi u pacientů s diabetem typu 2, alespoň v krátkodobém horizontu. Ještě větší kontroverze je, když vezmeme v úvahu vliv na hladinu cholesterolu. Několik studií ukazuje, že u některých pacientů došlo na začátku ke zvýšení hladiny cholesterolu, ale o několik měsíců později došlo k poklesu cholesterolu. Neexistuje však dlouhodobý výzkum analyzující účinky diety v průběhu času na cukrovku a vysoký cholesterol.

Klíčové informace o přezkoumání ketogenní stravy?

Ketogenní strava a potraviny
Ketogenní strava a potraviny

Ketogenní strava může být zajímavou alternativou k léčbě určitých stavů a ​​může urychlit hubnutí. Je však těžké ji dodržovat a může být těžkopádná kvůli červenému masu a dalším tučným, zpracovaným a slaným potravinám, které jsou notoricky nezdravé. Také nevíme mnoho o jejích dlouhodobých účincích, pravděpodobně proto, že je tak těžké se diety držet, takže ji lidé tak dlouho nemohou jíst. Je také důležité si uvědomit, že „jo-jo diety“, které vedou k rychlému úbytku hmotnosti, jsou spojeny se zvýšenou úmrtností. Místo toho, abyste se zapojili do další populární stravy, která by trvala jen několik týdnů až měsíců (pro většinu lidí, jí je ketogenní dieta), zkuste přijmout změnu, která je dlouhodobě udržitelná. Vyvážená, nezpracovaná strava, bohatá na velmi barevné ovoce a zeleninu, libové maso, ryby, celozrnné výrobky, ořechy, semínka, olivový olej,a spousta vody se zdá být nejlepším důkazem pro dlouhý, zdravější a živější život.

Zdroj: https://www.health.harvard.edu/blog/ketogenic-diet-is-the-ultimate-low-carb-diet-good-for-you-2017072712089

Příspěvek byl publikován v rubrice Cukrovka, Hubnutí, Jídlo, Keto a rizika, Ketogenní dieta, Nízkosacharidová strava. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *